De Armeense Genocide advertentie
Het nummer van Time van deze week (12 februari 2007) gaat over Het Brein. Ik leg het zuchtend aan de kant. Al die populaire verhalen komen misschien een andere keer aan bod. Voordat ik het nummer wegleg, blader ik het nog even door. Er zit iets hards in.
Een DVD. De DVD zit in een keurig wit hoesje en zit op een paginagrote "advertentie" geplakt. De titel van de DVD staat er in rode hoofdletters op: THE ARMENIAN GENOCIDE. LE GÉNOCIDE ARMÉNIEN. De 'advertentie' heeft een duidelijke kop. Ook in rode letters. A Compelling Documentary on the Armenian Genocide. En dan in kleinere, zwarte letters:
This DVD, in English and French versions, contains a 52-minute documentary by French director Laurence Jourdan. With extensive archival footage, it presents the history and the geopolitical context in which the Armenian Genocide was perpetrated. In addition the DVD includes a 46-minute interview with Dr. Yves Ternon, a leading expert on the Armenian Genocide and its denial by Turkey.
Onder de DVD staat een tekst over 3 kolommen in een wit lettertje. Die tekst begint zo. ""Who, after all, speaks today of the annihilation of the Armenians?" Hitler posed this rhetorical question on August 22, 1939 before embarking upon his campaign to exterminate six million European Jews and other groups."
Aan het einde van die witte tekst staat: "Submitted by a Coalition of Armenian Groups." En dan in een kleiner lettertje: "This DVD and ad page were provided courtesy of TIME."
Kijk, zo kan het ook. De advertentie krijg ik gratis onder mijn neus. De DVD is gratis. Het is allemaal gratis. Maar nu heeft het al een onuitwisbare indruk op me gemaakt. Terwijl ik de DVD nog niet eens gezien heb. De boodschap van de advertentie valt moeilijk te missen: als je het niet gelooft, kijk dan rustig zelf. Zo breng je met één enkele advertentie van slechts één bladzij en één enkel DVD-tje miljoenen mensen in de wereld op de hoogte van een gigantisch misdrijf dat meer dan 90 jaar geleden (in 1915 en later) plaatsvond. Hoeveel Armeniërs bij deze moordpartij zijn omgekomen, weten we niet precies. De schattingen lopen uiteen van ongeveer 1 tot 2 miljoen.
Zou zo'n advertentie Hitler hebben kunnen afhouden van de Holocaust zoals de tekst in de 'advertentie' even suggereert? Ik denk dat we realistisch moeten blijven. De menselijke natuur laat zich in haar moordlustigheid niet stoppen door een kleurige advertentie en een trieste DVD.
Wat de 'advertentie' met de DVD wel laat zien, is dat een verbod op het ontkennen van welke genocide dan ook, volstrekt misplaatst is. Het idee achter deze 'advertentie' met DVD is dat je mensen kunt overtuigen door informatie te geven. Het idee achter het verbieden van het ontkennen van de Holocaust is dat mensen door bedreiging en geweld overtuigd moeten worden. Dat is niet alleen niet-democratisch, het is uiteindelijk ook niet effectief.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home