dinsdag, februari 06, 2007


C Magzine: een gratis glossy


Als ik koffie haal, vind ik het. Naast de Spits. C Magazine, nummer 1, januari 2007. Een gratis glossy. Mag het eigenlijk wel een glossy genoemd worden? De online Van Dale zegt voor glossy: "chic tijdschrift, gedrukt op glanspapier." Het is een glossy.

C Magazine nummer 1 ziet er leuk uit. Een macrofoto van een stuk sinaasappel siert de cover. In het colofon lees ik dat C Magazine een uitgave is van Stichting Code 06. Een wat merkwaardige constructie. Een stichting mag geen winst maken. Maar bij een gratis glossy draait het om de reclame. Kennelijk is het idee de winst weg te werken in de vorm van onkosten en maakloon.

Naast het colofon lees ik dat de directeur van Stichting Code 06, Martijn Huis, soms een "accu" heeft die leger en leger raakt. Verder blijkt dat stukje geschreven te zijn "eind januari" en zijn er dan vier concepten ontwikkeld. Helaas mogen we niet weten wat dat precies inhoudt. Maar het kostte veel "kostbare creativiteit en energie." Energie die geïnvesteerd is in kritisch te kijken naar je eigen concept, aldus het stukje van Martijn.

De inhoud van C Magazine bestaat vooral uit advertenties en korte stukjes die ook weer erg lijken op die advertenties. Allemaal erg kleurig en glanzend.

Officieel is C Magazine dus een glossy. Toch vind ik het geen echte glossy. In het blad hebben ze ongeveer een bladzij uitgetrokken voor foto's en wat tekst over Leonie Rijnberg. Leonie woont in Groningen en is ook fotomodel (bureau Elite, zie hier) en stond onder contract bij o.a. Wehkamp. In ieder geval zijn er prachtige foto's van haar gemaakt. Laat dat dan ook zien! Nu zien we een collage van een paar op zich mooie plaatjes, die veel te klein zijn afgedrukt en waar vervolgens nog eens storende tekstkaders overheen zijn gezet. Het is als een discjockey die door een mooie plaat heen praat. Eén van die foto's maar dan zonder tekstkaders e.d. laat ik hier volgen. Hij is afkomstig uit de Elite-portfolio.



Maar de echte reden voor dit stukje was de volgende passage in het artikel Maagkrampen voor het milieu: Positief is dat het zeeniveau stijgt en dit zorgt voor meer regen. Landen met veel droogte, bijvoorbeeld Afrika, krijgen een vruchtbare grond. En ook hoger gelegen gebieden worden toegankelijk voor landbouw. Dit zou dus de wereldvoedselproductie weer ten goede komen (p. 28). Hoe verzinnen ze zulke onzin? Je moet echt helemaal niets van het onderwerp afweten om te denken dat die zeespiegel stijging zal zorgen voor meer regen en meer voedsel. Misschien vinden lezers dit soort onzin niet zo erg (het is toch maar een gratis blaadje), maar ik kan me voorstellen dat adverteerders er niet echt dol op zijn.

Ik vind het flink om het lef en de energie op te brengen om C Magazine op te starten en uit te brengen. Maar een magazine moet het uiteindelijk hebben van foto's, van tekst of van beiden. Glanspapier en veel kleurtjes zijn in mijn optiek niet genoeg. Maar misschien ben ik wel ouderwets en past dit blad prima bij de moderne videogeneratie. Ik ben benieuwd.