zondag, december 10, 2006


Krant Parool boekte succes


NRC Handelsblad brengt een artikeltje over Het Parool naar aanleiding van het vertrek van de hoofdredacteur Erik van Gruijthuijsen (p. 64, 10/12/2006, Ook De Baarsjes leest nu Het Parool.

Het Parool werd begin 2003 zelfstandig nadat PCM de uitgave wilde staken na jarenlange verliezen. De krant stapte over op het tabloïd-formaat en richtte zich als stadsblad op Amsterdam. Vorig jaar maakte de krant voor het eerst sinds ruim 20 jaar een bescheiden winst van vier ton. Dit jaar komt die uit boven het miljoen. Op dit moment groeit het aantal abonnees nog steeds beetje bij beetje. Het is nu de best gelezen krant van Amsterdam.

Het Parool was vooral gericht op het goed opgeleide, goed verdienende, witte publiek. Nu wordt de krant ook gelezen in een volkswijk als De Baarsjes.

Hoe heeft Het Parool dit bereikt?
"Op het gebied van stijl, schrijfvaardigheid en fotografie heeft Het Paroolk in de loop van de jaren een reputatie opgebouwd. (...) Waar ik op gehamerd heb, is de krant toegankelijker maken. Het Parool bevat nu aanmerkelijk kortere artikelen dan we traditioneel schreven. Een ontwikkelingswerker die 6 maanden in Tsjetsjenië heeft gewerkt (...) moet elk stuk in de krant kunnen begrijpen."

Samenvattend zie ik (Mik) dus de volgende punten:
1. specifieke informatie (stadsblad),
2. tabloïd-formaat,
3. korte artikelen,
4. voor iedereen leesbare artikelen,
5. voor iedereen begrijpelijke artikelen,
6. goede illustraties/foto's.

In dit kader is ook het succes van Metro, Spits en NRC Next interessant.