vrijdag, januari 05, 2007


Oplagecijfers kranten: diepe dalen en hoge toppen


De oplagecijfers van de Nederlandse kranten voor het derde kwartaal 2006 zijn deze week gepubliceerd door Cebuco (zie hier). In feite is het behoorlijk kommer en kwel wanneer je de cijfers vergelijkt met die van een jaar daarvoor (derde kwartaal 2005). De meeste kranten zijn een 3 of 4 procent in oplage gezakt. Alleen het Parool en Trouw wist een minimaal winstje van nog geen procent te boeken. (Het Financiƫle Dagblad met een winst van maar liefst 3,2% laat ik gemakshalve even buiten beschouwing.) NRC Handelsblad liep ruim 5% terug. De Volkskrant verloor 3,4%.

De verliezen van de reguliere dagbladen werden echter voor een groot deel opgevangen door de gratis kranten Metro en Spits. Zij stegen respectievelijk 15 en 11 procent. Verder is de gedaalde oplage van de NRC royaal gecompenseerd door het succes van NRC Next.

Duidelijk lijkt wel dat de grote krant, die eigenlijk alleen goed gelezen kan worden op een royale tafel, haar langste tijd gehad heeft. Het tabloidformaat wordt door de lezers kennelijk sterk gewaardeerd.

Een ander punt dat redelijk duidelijk lijkt, is dat de lezer niet zit te wachten op een dikke krant. Dit blijkt uit het succes van de gratis kranten en uit het succes van NRC Next. Uit de Cebuco-site blijkt ook dat lezers gemiddeld slechts een 35 minuten aan een krant besteden.

Kortom, de lezers willen kennelijk een qua formaat kleine en niet al te dikke krant. Maar het blijft natuurlijk wat vreemd, dat kranten daar via oplagecijfers tenslotte achter moeten komen.