donderdag, mei 17, 2007


De betaalde grootformaat krant verdwijnt


Dagblad De Pers meldt (16/05/2007, p. 11) dat de oplage van de betaalde Nederlandse dagbladen volgens het oplage-instituut HOI is gedaald in 2006 met dik 2 procent.

Als je de verdere cijfers bekijkt, gaat het erg slecht met de grote (betaalde) Nederlandse kranten. Volkskrant: -7,4%. NRC: -5,8%. Telegraaf: -5%. Trouw: -4,6%. Voor het AD is door de fusie geen goede vergelijking met het jaar daarvoor mogelijk. Dat de totale daling niet groter is uitgevallen, is kennelijk te danken aan de regionale kranten.

De NRC stelt hier het succes van NRC Next tegenover. Verder is er momenteel natuurlijk een enorme opkomst van gratis krantjes. Maar bij zulke verliespercentages lijkt de conclusie duidelijk: de betaalde grootformaat krant heeft zijn langste tijd gehad.

Tegelijkertijd zien we uit de opkomst van de gratis krantjes en uit het succes van NRC Next dat er mogelijk nog wel ruimte is voor een betaalde kleinformaat krant.

De Spits van vandaag (16 mei 2007) oogt leuk. Nodigt uit tot meenemen. Heeft geen lange stukken. Het is allemaal kort, gemakkelijk, leuk en snel. Ideaal om advertenties onder de aandacht te brengen en om wat tijd dood te slaan. Maar erg informatief is het allemaal niet. Vermoedelijk hebben mensen vandaag de dag zo'n overvloed van informatie dat ze dat ook helemaal niet erg vinden.

Dagblad De Pers van vandaag oogt was saaier. Maar hun berichtje over de achteruitgang in de oplagecijfers was wel het meest complete. En daarnaast hadden ze nog een paar aardige items. Niet gek voor een gratis krantje dat er nog maar net is.